Leer (beter) verkopen

In deze opleiding leggen we de nadruk op de praktijk. Daarbij gaan we uit van  gedragseigenschappen en kwaliteiten die je al hebt. Vaak weet je wel wat je zoal kunt, maar bij deze opleiding maken we dit nog eens helemaal helder, brengen we samen met jou je gedragskenmerken en kwaliteiten in beeld. Vaak is dat een eyeopener.
Daardoor word je je nog meer bewust van je gedrag en van je vaardigheden op het gebied van verkopen en kun je je efficiënt verder ontwikkelen.

Voor wie

Wil je als verkoper aan het werk? Dan past deze opleiding bij jou.
Of werk je al in de verkoop en wil je je kwaliteiten verder ontwikkelen, bijvoorbeeld omdat je  veel klantcontacten hebt en je het gevoel hebt dat daar meer uit te halen is? Dan zit je met deze opleiding ook goed.
Met deze opleiding geef je je carrière een stevige boost, want de nieuwe kennis en vaardigheden kun je overal inzetten, ongeacht of je als verkoopmedewerker in een winkel werkt, in de telefonische binnendienst of als verkoper/accountmanager in de buitendienst. Dus: werk je in de binnendienst of de buitendienst? In beide gevallen ben je welkom.

Route

We nemen je mee op reis om een (betere) verkoper of adviseur te worden.
Je begint dicht bij jezelf met een DISC analyse, waarmee je inzicht krijgt in hoe je van nature in situaties reageert, handelt en communiceert.
Aan de hand daarvan werk je uitgebreid aan je basiskennis van verkoop en marketing.
Samen nemen we hierbij het hele verkoopproces onder de loep.
Ook verdiepen we ons in je communicatieniveau in relatie tot het verkoopgesprek en in commercieel presenteren.
Tijdens de opleiding werk je steeds aan portfolio-opdrachten. Met de uitwerking ervan en een examen kun je je diploma Verkopen van DOC Opleiding & Training behalen.

Manier van werken
Tijdens de lessen, die gegeven worden in een groep, worden persoonlijke ervaringen gedeeld en bespreken we praktijkvoorbeelden. Vanzelfsprekend wordt hier vertrouwelijk mee omgegaan. We werken op een respectvolle manier, waarop jij je prettig voelt, en vragen dit ook van onze cursisten.

Stappen en tijdsinvestering

DISC                                                   individueel

Marketing
Het verkoopproces
Communicatievaardigheden
Presentatievaardigheden 
Per onderdeel heb je 5 lesavonden, om de twee weken.

Examen                                               1 avond

Totaal                                                  21 dagdelen

Vooraf: DISC Analyse

Wat is het doel van een DISC analyse?
Als eerste wordt er een persoonlijk profiel samengesteld aan de hand van de DISC methode. Hiermee krijg je inzicht in je kwaliteiten, verbeterpunten en ontwikkelmogelijkheden als verkoper.

Waarom doen we dat?

Omdat een DISC profiel je eigen persoonlijke stijl van werken beschrijft. Dit bepaalt in grote mate hoe je handelt en reageert in bepaalde situaties, zoals bijvoorbeeld in stresssituaties. Met dit inzicht over jezelf leer je anderen beter begrijpen en kun je je persoonlijke effectiviteit aanzienlijk vergroten.
We kijken dus echt naar jouw praktijk. De uitkomst van een DISC profiel is bijvoorbeeld richtinggevend voor de keuze van een commerciële functie, een branche of cultuur.

Voor wie is het?

Voor iedereen die in een commerciële (verkoop) functie werkzaam is of wil zijn en dus te maken heeft of krijgt met directe klantcontacten. Of dat nu is in een winkel, in de telefonische verkoop of als vertegenwoordiger of accountmanager in de buitendienst.

Hoe werkt dit?

Na invulling van een online vragenlijst wordt je profiel aangemaakt en vastgelegd in een persoonlijk verslag. Op basis van dit verslag krijg je een feedback gesprek waarin samen gekeken wordt naar je profiel en de ontwikkelingsgebieden die in de opleiding specifiek voor jou van belang zijn. Ook geeft het inzicht in de manier waarop je in het vak staat en kunt gaan staan.

Module 1: Basiskennis (online) marketing

Marketing is de basis van je handelen en stelt je als verkoper in staat om te verkopen. Bij verkoop, of sales, gaat het over het direct aan de man brengen van je product of van je dienst. Het is gericht op het individu, met als doel om omzet te genereren.

Bij marketing bepaal je je visie, missie en doel. Je bepaalt je positionering en zichtbaarheid van je bedrijf in de markt en legt dat vast voor een (middel)lange periode.

Marketing is de basis en kapstok voor alle verkoopactiviteiten en richt zich op (doel)groepen. Het maakt sales mogelijk. Het geeft structuur en houvast en zorgt dat de verkoop kan plaatsvinden. Marketing speelt zich steeds meer online af en daar besteden we uiteraard aandacht aan.

Basisbegrippen

  • Marketingstrategie;
  • Advertising als resultaat van uw marketingstrategie;
  • Klanten vinden, werven en vasthouden;
  • Het effect en meten van advertising.

Van oude marketing over naar nieuwe marketing

  • Consumentengedrag;
  • Van traditioneel naar modern;
  • De mix van online middelen;
  • De voor- en nadelen van de online marketing mix.

Het ICT-model

  • Virale marketing;
  • Contentmarketing;
  • E-mailmarketing;
  • Zoekmachinemarketing;
  • Sociale media.

Soorten uitingen

  • Website;
  • Email marketing;
  • Bannering;
  • Advertentiecampagne;
  • Adverteren on paper;
  • Digitaal adverteren:
    • Google Adwords;
    • Organisatie en Financiën;
    • Analyseren van data.

Module 2: Het verkoopproces

Verkopen wordt steeds meer een proces dat bestaat uit een aantal stappen. Als de doorlooptijd van een verkoopproces steeds langer wordt, wordt het geheel onoverzichtelijker. Ook wordt het dan lastiger om goed in te schatten welke activiteiten nog belangrijk zijn richting de opdracht. Op dat moment is het handig het proces op te knippen in fasen, met in elke fase weer duidelijke activiteiten.
Als accountmanager of verkoper word je voor jouw account letterlijk manager van het proces.

Hiervoor zijn verschillende modellen, een van de modellen is het 6 stappen verkoopmodel:

  • Voorbereiding;
  • Contact leggen;
  • Verkenning;
  • Samenwerking;
  • Afronding;
  •  

Aan al deze fases wordt de aandacht zoveel als mogelijk is toegesneden op het eigen commerciële profiel uit de DISC analyse.

Bij dit verkoopproces komen nog twee belangrijke aspecten aan de orde:

  • Verkooppsychologie;
  • Vormen van persoonlijke verkoop.

Verkooppsychologie

Goed kunnen observeren is een basisvoorwaarde voor commercieel succes. Als je weet hoe de klant denkt en handelt, kun je hem gedurende het hele proces van het nemen van de juiste aankoopbeslissing aan de hand nemen. Als je dat op de juiste manier doet, zal de klant uiteindelijk voor jou kiezen. Alle mogelijke psychologische aspecten, zoals empathisch vermogen, houding, verbaal en non-verbaal gedrag komen bij verkooppsychologie  uitgebreid aan de orde.

Vormen van persoonlijke verkoop

Tegenwoordig worden mensen dagelijks aan honderden reclame-uitingen blootgesteld, waardoor het steeds moeilijker wordt om alleen hiermee onderscheidend vermogen te creëren en doelen na te streven. In plaats daarvan hebben marketeers geleerd dat ze extra promotiemethoden in moeten zetten in combinatie met reclame om het gewenste effect te bereiken. Persoonlijke verkoop is daar heel belangrijk in.

Bij persoonlijke verkoop is sprake van tweeweg communicatie, waardoor interactie mogelijk is. Het is de meest effectieve methode voor het opbouwen van een persoonlijke relatie en  een uitstekende manier om mensen te bereiken die je met reclame, public relations en sales promotion niet kunt bereiken. In de opleiding gaan we hier uiteraard verder op in.

Module 3: Communicatie

Het belang van een goede communicatie is in de verkoop van essentieel belang. Hier staat of valt het hele proces van verkopen mee. We besteden dan ook veel aandacht aan het hele proces: van je eigen manier van communiceren tot het ontvangen van feedback. De DISC komt hier uiteraard weer in terug. De onderwerpen zijn:

  • Introductie communicatie;
  • Heldere en inzichtelijke communicatie;
  • Introductie en toepassen van diverse gespreksvaardigheden;
  • Lichaamstaal;
  • Evaluatiemoment;
  • Feedback geven en ontvangen;
  • Gespreksvoering;
  • Toepassen van de gesprekstechnieken;
  • Evaluatiemoment;
  • De inhoud van dit dagdeel stellen wij samen in samenspraak met de deelnemers.

Commercieel gesprek

Je oefent met al je bagage heel praktisch in het voeren van een commercieel gesprek. Hierbij komen alle aspecten van het verkoopproces, alsmede de onderdelen uit  communicatie aan de orde. Dit oefenen doen we door middel van een aantal nieuw te formuleren cases of aan de hand van voorbeelden van uit de dagelijkse praktijk van de  cursisten.
Het voeren van een commercieel gesprek is een belangrijk onderdeel van het examen.

 

Module 4: Presentatievaardigheden

Het geven van een goede commerciële presentatie vinden we een belangrijk onderdeel van deze opleiding. Het is een heel praktisch onderdeel, waarin je met behulp van videotraining jezelf terug gaat zien. Een eerste keer is dat een bijzondere, soms confronterende, maar zeker een heel leerzame ervaring.

Onderdelen die aan de orde komen:

  • Stappenplan overtuigend presenteren;
  • Effectieve presentatiestructuur;
  • Professionele presentatietechnieken en hulpmiddelen;
  • Presenteren en demonstreren: stand- en showbemanning;
  • Presenteren, de praktijk I (videotraining I);
  • Presenteren, de praktijk II (videotraining II).

Portfolio opdrachten

Tijdens de opleiding stel je een portfolio samen aan de hand van concrete opdrachten. Je brengt hiermee je eigen omgeving en kwaliteiten in beeld. Als een opdracht voldoende is uitgewerkt, zal de docent deze aftekenen. Daarmee heb je dat onderdeel afgerond.

Praktijkexamen

Het examen bestaat uit twee praktijkdelen:

  1. Het verkoopgesprek;
  2. De commerciële presentatie.

 

Diploma

Als je de portfolio opdrachten hebt afgerond en beide onderdelen van het praktijkexamen met een voldoende hebt afgelegd, ontvang je het diploma Verkopen van DOC Opleiding & Training.

 

Praktische zaken

  • Per module 5 lessen van 3 uur, verdeeld over 3 maanden.
  • Reken op 6 tot 8 uur zelfstudie om de les voor te bereiden en om opdrachten uit te werken.
  • Locatie: Doetinchem
  • Je kunt per module instromen
  • Deze opleiding of losse modulen kunnen ook als in-company worden verzorgd.

 

Investering

Totale opleiding € 3.450
Per module € 759
Alleen de DISC test en geen opleiding € 759

De bedragen zijn vrij van btw, exclusief lesboeken, inclusief beoordeling portfolio en diplomering. Je betaalt geen inschrijfkosten en arrangementskosten.

Talent is dichterbij dan je denkt!

Talentvolle medewerkers moet je de kans geven om te groeien en zich te ontwikkelen. Op deze manier kun je mensen binden aan je organisatie en geef je hen de kans om te ontdekken tot hoever ze kunnen komen in hun vak.

 

Locatie:

Doetinchem

Start: maart 2021 bij voldoende deelnemers


Download brochure »
Deze opleiding als training boeken? »